A good snapshot stops a moment from running away, Eudora Welty.

torsdag 10. januar 2013

Bokomslag





Vi fikk i oppgave å designe bokomslag. Her kan dere se to omslag som jeg laget i Photoshop. Det øverste omslaget er til en roman, mest sannsynlig en ungdomsroman. Den er mest bestående av svart og hvitt, men har innslag av gult for å friske opp selve omslaget. Fuglene og ansiktet er med på å skape liv. Kjettingen er stilt på skrå for å få bevegelse. Tyngdepunktet ligger på midten og sprer seg utover sidene. Fuglene flyr ut mot bildet og ansiktet vendes ut fra midten. Jeg valgte en enkel og ren tekst for å få en kontrast mot det organiske slik at den vises bedre. Det er mørkt mot lyst. Interessepunktet er på ansiktet og jeg har plassert en fugl på høyresiden for å skape balanse i komposisjonen min.

Det nederste omslaget er til en krim. Eieren av foten og paraplyen vises ikke, i motsetning til det øvre forslaget hvor ansiktet er i sentrum. Der er omslaget mer personlig enn i det nederste. Jeg ble ikke fornøyd med omslaget dere ser nederst, derfor laget jeg ett nytt. Grunnen for at omslaget ikke fungerte var at sidene ikke virket sammen. Foten kommer ut av ingensteds og bakgrunnene er ulike. For at det skulle blitt bedre burde det komme ut fra ett punkt slik som i det øverste omslaget, og bakgrunnen burde gå igjen over alle sidene.

I det nederste er det blitt brukt mer svart/hvitt kontraster, med noen fargeinnslag av rødt for å skape spenning. Fuglene er brukt for å skape bevegelse på forsiden, samt baksiden hvor også foten er med på å skape bevegelse. Mine to omslag er satt sammen av flere bilder. Øverste: Grener fra tre, fugler, kjetting og ansikt. Nedre: Fot, murvegg, fugler og bilde av paraply. Jeg har også brukt ulike brushes i Photoshop for å skape en sammenheng og spennende bakgrunn.

I løp av dette prosjektet har jeg lært at det er viktig å skape en sammenheng mellom både forside, rygg og bakside på en bok. Resultatet blir best hvis bildene skaper ett tyngdepunkt. Ved bruk av bare tre farger kan man likevel lage et spennende og illustrerende bokomslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar